I ENSOMHET OG GLEDE

Reddhare. foto: Jannecke Sanne Normann

Selfiene var ikke noe som ble oppfunnet med smartphonen. Rembrandt malte 80 selvportretter på 40 år. Kim Kardashian tok 1200 selfies på en ukes ferie i Thailand. Selvportretter har alltid fascinert meg. Min første store kunstopplevelse som ung var Helene Schjerfbecks selvportretter på Kunstnernes Hus i på 80-tallet. Selvportretter handler om kunstnere som viser seg slik de ønsker å bli sett, de iscenesetter seg selv, de avslører noe dypt personlig og illustrerer noe de ikke kan forklare med ord.

Morgenfugl. Foto: Jannecke Sanne

Morgenfugl. Foto: Jannecke Sanne Normann

Fotograf Jannecke Sanne Normann åpner utstillingen “I ensomhet og glede- en reise satt i dyreperspektiv” 9.desember kl 17. Alle er velkommen i Kolonihagens vakre lokaler i Frognerveien 33 i Oslo. Utstillingen varer ut januar.

Jannecke og jeg har kjent hverandre i 20 år. Hun var den første som tok bilder av smykkene mine i 2001, og fotograferte nettopp den nye skjerfkolleksjonen min. Vi har blitt gode venner, og nå jobber vi med et nytt og spennende prosjekt som dere skal få se til neste år. Jannecke er 43 år og bor i Oslo med mann og to barn. Jeg har snakket med henne om den nye utstillingen, som dere bare MÅ få med dere.

Lesehest. Foto: Jannecke Sanne

Lesehest. Foto: Jannecke Sanne Normann

CP: Når fikk du ditt første kamera?

Jannecke: Jeg fikk mitt første kamera da jeg var 12 år. Det var et gammelt speilrefleks kamera som jeg arvet av min bestefar. Jeg vokste opp i en tid da det å fotografere var dyrt siden man fotograferte på film, og både film og fremkalling av bilder var dyrt. Dette resulterte i at man var mye mere oppstilte på bilder, og det var ikke snakk om å trykke to ganger på knappen. I tillegg var dette tiden man satte seg ned med familien og så på lysbilder, og all filming ble gjort på 8mm kameraer. Jeg tenker at dette skapte en fin ro og høytidelighet rundt fotografering som man i dag ikke opplever i helt samme grad. Måten jeg jobber på, med iscenesatt fotografi bringer litt av disse aspektene tilbake til min fotografering.

Syndebukk. Foto: Jannecke Sanne Normann

Syndebukk. Foto: Jannecke Sanne Normann

CP: Hva slags stemninger får deg til å ta opp kameraet?

Jannecke: Fotografering handler jo i høy grad om lys og hvordan dette treffer objektet man ønsker å fotografere. Det tilfeldige lyset som noen ganger dukker opp får meg til å rope etter et kamera. Ellers handler fotografering mye om historiefortelling for min del. Jeg tenker ofte ut scener i forkant og leter selv etter steder, modeller og styling som understreker det jeg ønsker å fortelle med et bilde. Jeg liker godt det litt underfundige, men også det humoristiske.

Et hundeliv. Foto: Jannecke Sanne Normann

Et hundeliv. Foto: Jannecke Sanne Normann

CP: Hvilke fotografer inspirerer deg?

Jannecke: Det må bli Tim Walker, Ellen Von Unwerth, Sally Mann, David Lachapelle, Peter Lindbergh og Sarah Moon. Men dette er de store navn….det finnes så uendelig mange flinke fotografer.

CP: I hvilket land synes du det er mest spennende å ta bilder?

Jannecke: Umulig å svare på. Men jeg har merket at både farger og varme i lyset varierer mere enn man tror fra land til land, derfor blir jeg ofte inspirert til å ta flere bilder når jeg er ute og reiser.

Partyanimals. Foto: Jannecke Sanne Normann

Partyanimals. Foto: Jannecke Sanne Normann

CP: Hva er det morsomste du vet utenom fotografering?

Jannecke: Det å tilbringe tid med mennesker som byr på seg selv uten å være totalt selvopptatte er noe av det mest givende jeg vet. Jeg elsker friheten ved å reise, både på korte og lange turer. Jeg elsker å finne rare, kitchy dekorasjons- ting som garden gnoms, plastflamingoer og hawaiidamer til dashbordet.

Rotterace. Foto: Jannecke Sanne Normann

Rotterace. Foto: Jannecke Sanne Normann

CP: Du skal snart åpne en ny utstilling. Fortell om de nye bildene?

Jannecke: I min nye utstilling som jeg har kalt “I ensomhet og glede- en reise satt i dyreperspektiv”, så har jeg jobbet ut ifra visualisering av dyreuttrykk som «lesehest», »syndebukk»,»et hundeliv» etc. Jeg har brukt modeller med dyremasker og iscenesatt tilstander som understreker tittelen. Dette er scener som jeg selv kjenner meg igjen i, og kan derfor sies å være selvportretter. I portrettserien står motivene ofte alene, de er ensomme i sin kunst, kunnskap eller lyst. Man kan føle på sårbarheten i ensomheten, men også på gleden i det å stå trygt alene. Utstillingen handler således om jakten på å finne trygghet i sin egen identitet. Vi jakter vel alle på å finne en tilværelse hvor vi føler at hjertet banker litt fortere. Samtidig skal vi forholde oss til enormt konformitetspress i den erklærte individualismens tidsalder. Rovdriften på den ytre natur går hånd i hånd med rovdriften på menneskets indre. For meg handler det om å finne en den riktige balansen i sitt eget liv. Man skal være trygg på seg selv, men også tørre å oppsøke det utrygge. Man skal være snillere mot seg selv og andre, men man skal også være selvkritisk. Det gjelder å være i bevegelse fremfor å stå stille.

Jannecke Sanne

Jannecke Sanne Normann

Hjemmeside: www.jannecke.com webshop:  www.jannecke.bigcartel.com Instagram:  @janneckesanne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *